רפואת שיניים מונעת – הלכה למעשה

כולנו יודעים, שעל מנת לשמור על היגיינת הפה עלינו להקפיד על מה שנקרא "רפואת שיניים מונעת" – ביצוע של מספר פעולות שגרתיות שיסייעו לנו למנוע הצטברות של חיידקים בחלל הפה ולשמור על שיניים בריאות ולבנות. אבל, לא כולנו יודעים בדיוק אילו פעולות מומלץ לבצע ומתי. בדיוק בשביל זה הצוות המקצועי של מרפאת השיניים של ד"ר בוסיק ערך עבורכם את המדריך המלא לרפואת שיניים מונעת.

רפואת שיניים מונעת – כל הדרכים לפה בריא

הנה לפניכם רשימת הפעולות שיש לבצע כדבר שבשגרה על מנת לשמור על היגיינת הפה:

צחצוח שיניים– יש לצחצח את השיניים לא רק בבוקר ובערב, אלא גם בין הארוחות, ולהקפיד על צחצוח השיניים במשך כ-3 דקות. מברשת השיניים צריכה להיות רכה, על מנת שלא תשחק את השיניים ותגרום נזק לחניכיים. את מברשת השיניים מומלץ להחליף אחת לכ-3 חודשים ו/או כאשר סיבי המברשת מתקשים או כפופים. שיטת הצחצוח המומלצת נקראת "שיטת בס", ולפיה כדאי לצחצח את פני השטח החיצוניים והפנימיים של השיניים, כאשר המברשת נמצאת בזווית של 45 מעלות ביחס לחניכיים. יש לצחצח גם את משטחי השן עצמם וגם את אזור המפגש בין השן לחניכיים, בתנועה מעגלית של המברשת.

שטיפות פה– מומלץ מאוד לשטוף את הפה באמצעות מי פה הנמכרים היום בכל פארם ובכל בית מרקחת. רצוי לבצע שטיפת פה לאחר כל ארוחה ולאחר כל שתייה של משקה ממותק, וזאת משום שהחומרים הפעילים המצויים במי הפה מנטרלים את השפעתם השלילית של הסוכרים והחיידקים על השיניים ועל חלל הפה ברמה של 60%-50%.

חוט דנטלי וקסמי שיניים
– עזרים אלו נועדו לאפשר לנו להגיע אל כל אותם המקומות שמברשת השיניים מתקשה להגיע אליהם, ומסייעים בפינוי שיירי המזון והפלאק. מומלץ לבצע שימוש בעזרים אלו לאחר שטיפה במי פה, על מנת שלא לדחוק אל תוך החניכיים ואל בין השיניים שיירי מזון וחיידקים.

ניקוי אבנית
– מומלץ לבצע ניקוי אבנית אצל שיננית פעמיים או שלוש בשנה (כפונקציה של הרגלי ההיגיינה של כל אדם).

הרגלי אכילה נכונים– מומלץ להקפיד על זמני ארוחות מסודרים, תוך צמצום ה"נשנושים" שבין הארוחות. יש לזכור, כי לאחר כל אכילת סוכרים החיידקים שנמצאים על גבי רובד השיניים (פלאק) מתחילים ב"מתקפת חומציות" ומשחררים חומצות אשר גורמות לבריחת הסידן מזגוגית השן (תהליך הקרוי דה-מינרליזציה), ולהיווצרותה של עששת. סביבה חומצית זו מתקיימת בפה עד כ-45 דקות לאחר האכילה ונטרולה מתבצע על ידי הרוק. לאור כל זאת ישנה חשיבות רבה לצחצוח הפה או לפחות לשטיפה במי פה לאחר אכילת סוכרים, פעולות שיכולות למזער הנזק שנגרם בזמן של אותה "מתקפת חומציות" מדוברת.

כשמדובר בילדים, מומלץ להנהיג זמן מסוים של אכילת מתוקים (בתדירות מינימאלית, כמובן) ולא לאפשר להם לאכול קצת לאורך כל שעות היום, משום שהדבר יגרום ליצירת רצף של חומציות שהרוק לא יוכל לנטרל. יש לזכור, שהמבנה האנטומי של שן חלב שונה מזה של שן קבועה – עובי שכבת הזגוגית בשן החלב קטן משמעותית ביחס לשן הקבועה ואזור לשכת המוך (העצב) הינו בעל נפח גדול ביחס לשן, כך שבמידה שנוצרת עששת היא עלולה להתפתח במהירות גבוהה יחסית ממצב של חור התחלתי למצב של צורך בטיפול שורש.

דביקות האוכל – הסוכר המזיק ביותר לשיניים הוא הסוכר המורכב מגלוקוז ופרוקטוז ונקרא סוכרוז דו סוכר, המצוי בדרך כלל במזונות דביקים. הכלל הוא, שככל שהמזון דביק יותר ואינו נשטף בקלות, הנזק שייגרם לשיניים יהיה גדול יותר. בין המזונות הדביקים הללו ניתן למנות: מרשמלו, במבה, שוקולד ואפילו צ'יפס. מסיבה זו מומלץ לאכול את החטיפים הללו עם סיום הארוחה העיקרית על מנת למזער את הנזק.

רפואה מונעת אצל ילדים – על מנת לשמור על שיניהם של ילדינו, חשוב מאוד לבצע את הטיפולים הבאים:

טיפול פלואור
– לחיזוק האמייל המצפה את השיניים ולהעלאת עמידות השן לעששת. הטיפול יכול להתבצע במרפאה או באמצעות טבליות פלואור, על פי החלטת רופא השיניים.

איטום חריצים
– טיפול פשוט ללא הרדמה, זול ויעיל, שמטרתו למנוע הצטברות של מזון בחריצי השיניים. הדבר מתבצע באמצעות איטום החריצים בחומר פלסטי (כמו סתימה לבנה) המוקשה בעזרת אור. כך הופכים משטחי הלעיסה לאזורים חלקים וקלים לניקוי, אשר מונעים חדירת חיידקים והתפתחות עששת.

מעוניינים בטיפולי רפואת שיניים מונעת? מרפאת השיניים של ד"ר בוסיק לשירותכם!

במרפאת השיניים של ד"ר בוסיק  מיכאל שמים דגש חזק על טיפולי מנע, על מנת לאפשר לכם ליהנות משיניים בריאות וחזרות לאורך זמן. אם אתם מעוניינים לקבל טיפים ועצות מקצועיות בנושא רפואת שיניים מונעת או להגיע לטיפולי שיניים שמטרתם לאפשר לכם ליהנות משיניים בריאות ואסתטיות לאורך זמן, צרו קשר עוד היום עם צוות המרפאה ונשמח לעמוד לשירותכם.     
ד"ר בוסיק מיכאל הינו רופא שיניים מוסמך, בוגר הפקולטה לרפואת שיניים בעיר יאסי שברומניה. את לימודיו סיים בשנת 1989 והוא בעל תואר (DENTAL MEDICINE DOCTOR)  D.M.D.. הידע והניסיון שצבר ד"ר בוסיק במשך למעלה מ-20 שנות עיסוקו במקצוע הופכים אותו לרופא שיניים מוביל בתחומו, המטפל בפציינטים רבים תוך שימת דגש על טיפול מקצועי ועל יחס אישי כאחד.

כיום ד"ר בוסיק מנהל מרפאת שיניים בנהריה, בה ניתן לבצע מגוון סוגים של טיפולי שיניים באווירה נעימה ונוחה. ד"ר בוסיק הינו חבר פעיל בהסתדרות לרפואת שיניים בישראל, הדואגת לספק לרופאי השיניים החברים בה תוכניות רבות של לימודי העשרה והשתלמויות ברפואת שיניים, במטרה להעלות את רמת הידע המקצועי שלהם. 
טיפים חכמים להיגיינת הפה
  • צחצוח שיניים פעמיים ביום בוקר ולפני שינה
  • שימוש בחוט דנטלי להרחקת שאריות של מזון
  • צחצוח וניקוי של הלשון ושימוש במי פה
  • ביקור תקופתי אצל שיננית לצורך ניקוי אבנית
צרו קשר